+421 2 5479 11 27
Intranet
Facebook
Instagram
INTRANET
Menu
  • Domov
  • O únii
    • Logo
    • Zástupcovia
    • Ciele
    • Interné predpisy
    • Synergia
    • Realitný barometer
    • Články
    • Realitné novinky
    • Prieskumy
    • Výberové konania
    • Odborné sekcie
    • Dámy v realitách
    • Partneri
    • Grantový program
    • Realitný zákon
    • E-shop
    • VPS
    • VOP
  • Členstvo
    • Vyhľadať člena
    • Výhody členstva
    • Stať sa členom
    • Podnet disciplinárnej komisii
    • Vstup pre členov – intranet
    • Realitná kancelária roka 2020
    • Žiadosť o vydanie preukazu
    • FAQ
    • Cenník
  • Realitné GPS
    • Predávam
    • Kupujem
    • Prenajímam (si)
  • Ceny realít
  • Akadémia
  • Galéria
  • Press
  • Kontakt

Miestne dane - zmena od 15. októbra 2014

Čo je nové ?

Parlament schválil novelu zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Cieľom novel je zabezpečiť najmä zvýšenie výnosu miestnych daní, odstrániť interpretačné nejasnosti a zjednodušiť postup pri vyrubovacom konaní.

Ako je už z názvu zrejmé, zákon a jeho novela týka viacerých druhov miestnych daní a rovnako aj poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady. Najväčšie zmeny sa však týkajú dane z pozemkov, dane zo stavieb a dane za ubytovanie.

Zmenou pri dani z pozemkov prešlo aj určenie základu dane. Novela zavedie výnimku pri určovaní základu dane z pozemkov, na ktorých sa nachádza transformačná stanica alebo predajný stánok slúžiaci k predaju tovaru a poskytovaniu služieb. Pri týchto druhoch pozemkov je ich hodnota určená vynásobením skutočnej výmery transformačnej stanice alebo predajného stánku v m2 a hodnoty pozemku za 1 m2 uvedenej v prílohe č. 2 pre stavebné pozemky.

Novela zákona v oblasti dane zo stavieb rozšírila okruh stavieb, ktoré sú predmetom dane. Jedná sa o stavby hromadných garáží umiestnených pod zemou. Základom dane pri stavbe hromadných garáží umiestnených pod zemou je výmera zastavanej plochy v m2, pričom zastavanou plochou sa rozumie pôdorys na úrovni najrozsiahlejšej podzemnej časti stavby. Navrhovatelia zároveň odčlenili samostatne stojace garáže a stavby hromadných garáží. Toto taxatívne rozšírenie a spresnenie predmetu dane zo stavieb umožní správcovi dane individuálne nastaviť výšku sadzby dane pre jednotlivé druhy stavieb. Ak bude v záujme obce, aby garáže boli umiestňované primárne pod zem, môže určiť práve pre tento druh stavby najnižšie daňové sadzby.

Ďalšou zmenou je rozšírenie oprávnenia správcu dane znížiť daň z pozemkov alebo oslobodiť od dane z pozemkov pozemky v chránených krajinných oblastiach, národných prírodných rezerváciách, národných prírodných pamiatkach, chránených krajinných prvkoch, a územiach medzinárodného významu. Jedná sa o správny krok, pretože vlastníci pozemkov v týchto územiach môžu svoje pozemky využívať len v obmedzenom rozsahu z dôvodu ochrany prírody a krajiny. Preto zdanenie takýchto pozemkov v rovnakej miere ako na územiach, ktoré nie sú chránené, by sa dalo označiť za nespravodlivé.
Zmenami prešli aj spoločné ustanovenia k daniam z nehnuteľností, t.j. k dani z pozemkov, dani zo stavieb a dani z bytov a nebytových priestorov v bytovom dome. Zmeny sa budú týkať najmä nadobudnutia nehnuteľností dedením.
Úprava sa dotkla aj dane za ubytovanie. Predmetom dane za ubytovanie bude po novom odplatné prechodné ubytovanie podľa § 754 až 759 Občianskeho zákonníka v ubytovacom zariadení, ktorým je hotel, motel, botel, hostel, penzión, apartmánový dom, kúpeľný dom, liečebný dom, turistická ubytovňa, chata, stavba na individuálnu rekreáciu, zrub, bungalov, kemping, minikemp, táborisko, rodinný dom, byt v bytovom dome, v rodinnom dome alebo v stavbe slúžiacej na viaceré účely. Novela má v tomto prípade za cieľ odstrániť nejednotný výklad ustanovenia o ubytovacom zariadení, na ktorý upozorňovali mestá a obce, ktoré kvôli tomu prichádzali o daňové príjmy.
Zmenou v oblasti miestnych poplatkov za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je vymedzenie okruhu poplatníkov, pre ktorých obec môže ustanoviť zníženie poplatku alebo ktorých môže obec od poplatku úplne oslobodiť na základe kritérií obsiahnutých vo všeobecne záväznom nariadení. Pred novelou sa totižto mohli udeľovať úľavy len na základe individuálnej žiadosti, čo pre niektoré obce a rovnako aj poplatníkov predstavovalo administratívnu záťaž.
Účinnosť novely zákona o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady je od 15. októbra 2014.
Časté problémy v praxi
Častým problém je jednoznačné určenie osoby daňovníka a tiež určenie okamihu vzniku daňovej povinnosti, napr. daňová povinnosť pri daniach z nehnuteľností vzniká 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom sa daňovník stal vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti, daňová povinnosť pri dani za psa vzniká prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom sa pes stal predmetom dane, daňová povinnosť pri dani za užívanie verejného priestranstva vzniká dňom začatia osobitného užívania verejného priestranstva atď.
Rovnako problém spôsobujú aj lehoty, ktoré sa vzťahujú na zánik oslobodenia od dane, či vrátenie zaplatenej dane. Podľa novely zákona napr. daňovník musí uplatniť nárok na zníženie dane alebo oslobodenie od dane v priznaní k dani z nehnuteľností, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje najneskôr v lehote do 31. januára, inak nárok na príslušné zdaňovacie obdobie zaniká. Táto lehota a mnoho podobných, ktoré sa v zákone nachádzajú sú prekluzívne, to znamená, keď si daňovník svoje právo neuplatní, zanikne mu. Zákon je v týchto prípadoch možno až príliš tvrdý.
Na druhej strane veľkou výhodou miestnych daní je to, že daňovník nemusí podávať priznanie každý rok, ale len vtedy ak dôjde k zmene niektorých skutočností týkajúcich sa jeho daňovej povinnosti. Ak nedôjde v priebehu roka k žiadnej zmene stačí len počkať na vyrubenie príslušnej dane.
Ako prospešné sa ukázalo zavedenie tlačiva priznania k dani z nehnuteľnosti, k dani za psa, k dani za predajné automaty a k dani za nevýherné hracie prístroje. Tlačivo nie je príliš náročné vyplniť, navyše je k nemu dostupný aj návod na vypĺňanie jednotlivých polí.
Ovplyvní novela realitný trh ?
Výraznejšia zmena na realitnom trhu sa očakávať nedá. Predložená novela zákona má za cieľ najmä zjednodušiť prácu obcí pri výbere miestnych daní a poplatkov a odstrániť nedostatky, ktoré pri ich výbere vznikali. Je tu však jedna oblasť, ktorá môže čiastočne ovplyvniť rozhodovanie developerov. Týka sa to vytvorenia kategorizácie jednotlivých typov garáží (na samostatne stojace garáže, stavby hromadných garáží, stavby hromadných garáží umiestnené pod zemou) ako predmetu dane. Táto zmena umožní obciam, ako správcom dane znížiť sadzbu dane zo stavieb napr. pre podzemné garáže, a tým motivovať developerov k ich výstavbe, pretože nadzemné garáže sa následne stanú daňovo nevýhodné. Sme presvedčení, že by to bolo na prospech všetkých, keďže problém s parkovaním má už takmer každé slovenské mesto. Druhou oblasťou je spresnenie a rozšírenie predmetu dane za ubytovanie, ktoré spôsobí zvýšenie počtu daňovníkov a môže teoreticky spôsobiť aj jej premietnutie do cien ubytovania (napr. tzv. priváty v turistických lokalitách).
Novela zákona rozširuje predmet dane zo stavieb. Okrem stavieb spojených so zemou pevným základom sa daňová povinnosť bude vzťahovať aj na stavby, ktoré sú ukotvené pilótami. Tu by sa podľa nášho názoru mohol zosúladiť zákon o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady so stavebným zákonom, ktorý za stavbu považuje aj stavbu upevnenú strojnými súčiastkami alebo zvarom o pevný základ v zemi a rovnako aj stavbu umiestnenú pod zemou.
Zmena pri platení dane po zdedení nehnuteľnosti
Novela zákona zavádza novú výnimku pri daniach z nehnuteľností. Ak dedič nadobudne dedením nehnuteľnosť v priebehu roka, daňová povinnosť mu vzniká už prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni, v ktorom sa stal vlastníkom nehnuteľnosti na základe právoplatného osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. Doteraz (pred novelou) mu daňová povinnosť vznikla až 1. januárom nasledujúceho roka. Dedičovi podľa novej úpravy vyplynie povinnosť podať priznanie alebo čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností do 30 dní od prvého dňa v mesiaci nasledujúcom po mesiaci, v ktorom sa stal vlastníkom nehnuteľnosti na základe právoplatného osvedčenia o dedičstve alebo rozhodnutia o dedičstve. Pri nadobudnutí nehnuteľnosti dedením, správca dane na základe priznania k dani z nehnuteľností vyrubí rozhodnutím pomernú časť dane z nehnuteľností dedičovi, začínajúc mesiacom, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť, až do konca príslušného zdaňovacieho obdobia.
V praxi to bude znamenať, že ak poručiteľ zomrel napr. 4. januára 2015 a právoplatné osvedčenie o dedičstve bolo vydané napr. 18. júla 2015, dedičovi, ktorý zdedil nehnuteľnosť vzniká daňová povinnosť pre daň z nehnuteľností k 1. augustu 2015 (1. deň mesiaca nasledujúceho po dni, v ktorom sa dedič stal vlastníkom nehnuteľnosti). Dedič je v tomto prípade povinný podať priznanie pre daň z nehnuteľností najneskôr do 31. augusta 2015 a na základe tohto priznania mu správca dane vyrubí rozhodnutím pomernú časť dane z nehnuteľností začínajúc mesiacom, v ktorom mu vznikla daňová povinnosť, až do konca príslušného zdaňovacieho obdobia (v našom prípade august až december, t.j. 6 mesiacov).
Úprava daní z nehnuteľnosti dedením je však podľa novej úpravy v niektorých prípadoch nejednoznačná a vytvára otázky napr. v oblastiach zániku práva vyrubiť daň a dvojitého zdanenia.JUDr. Mojmír Plavec,
advokát a tajomník Realitnej únie SR

    Nájdite si preverenú realitnú kanceláriu (člena Realitnej únie SR) vo svojom okrese:

    Bánovce nad Bebravou • Banská Bystrica • Banská Štiavnica • Bardejov • Bratislava I • Bratislava II • Bratislava III • Bratislava IV • Bratislava V • Brezno • Bytča • Čadca • Detva • Dolný Kubín • Dunajská Streda • Galanta • Gelnica • Hlohovec • Humenné • Ilava • Kežmarok • Komárno • Košice – okolie • Košice I • Košice II • Košice III • Košice IV • Krupina • Kysucké Nové Mesto • Levice • Levoča • Liptovský Mikuláš • Lučenec • Malacky • Martin • Medzilaborce • Michalovce • Myjava • Námestovo • Nitra • Nové Mesto nad Váhom • Nové Zámky • Partizánske • Pezinok • Piešťany • Poltár • Poprad • Považská Bystrica • Prešov • Prievidza • Púchov • Revúca • Rimavská Sobota • Rožňava • Ružomberok • Sabinov • Šaľa • Senec • Senica • Skalica • Snina • Sobrance • Spišská Nová Ves • Stará Ľubovňa • Stropkov • Svidník • Topoľčany • Trebišov • Trenčín • Trnava • Turčianske Teplice • Tvrdošín • Veľký Krtíš • Vranov nad Topľou • Žarnovica • Žiar nad Hronom • Žilina • Zlaté Moravce • Zvolen