Chceme vybojovať výnimku pre reklamné pútače realitiek
V čom je problém ?
Všetci vieme, že reklamná plachta či PVC pútač s nápisom „NA PREDAJ“ umiestnený na predávanej nehnuteľnosti je efektívny reklamný nástroj. Málokto si však uvedomuje, že umiestňovať reklamné zariadenia (hoc aj so súhlasom vlastníka nehnuteľnosti) je možné až po absolvovaní byrokratického postupu, ktorý sa podobá stavebnému konaniu. V opačnom prípade hrozí pokuta až do výšky 13.277 Eur! Koledovať si tak o štátny stavebný dohľad a rozhodnutie o uložení pokuty sa často nevypláca. Mnohé realitné kancelárie vedia, o čom je reč. Stali sa terčom útoku rôznych aktivistov bojujúcich za odstránenie vizuálneho smogu alebo škodoradostnej konkurencie.
Podmienky pre umiestňovanie reklamných, informačných a propagačných zariadení upravuje predovšetkým stavebný zákon (zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku), aj keď viaceré obce či mestá si túto problematiku upravujú podrobnejšie aj vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach.Ak máte záujem umiestniť reklamné pútače alebo plachty na nehnuteľnosť, ktorá je v ponuke vašej realitnej kancelárie, mali by ste vedieť, že ich umiestnenie podlieha povoleniu stavebného úradu (obci, príp. mestskej časti). Týka sa to všetkých reklamných zariadení, ktoré sa umiestňujú na miestach viditeľných z verejných priestorov, pokiaľ sú spojené so stavbou alebo pozemkom (na fasáde budovy, na okne, ale aj na plote).
Čo možno rozumieť pod pojmom reklamné zariadenie?
Malé stavebné konanie
Za čo bojujeme ?
Do pripomienkového konania sa dostal v auguste návrh nového stavebného zákona. Nový zákon by mal nahradiť starý stavebný zákon, ktorý platí od roku 1976.
Výnimka, ktorú chceme ako Realitná únia SR presadiť, sa týka reklamných pútačov (bannerov) osadených na nehnuteľnostiach, ktoré informujú, že nehnuteľnosť je na predaj. Takéto oznamy by podľa nášho názoru mali byť oslobodené od komplikovaného a zdĺhavého povoľovacieho konania. Žiadame, aby majiteľ nehnuteľnosti, ktorá sa predáva (alebo ním poverená realitná kancelária) mohol osadiť na nehnuteľnosti oznam (pútač), ktorý informuje, že nehnuteľnosť je na predaj a kontakt na predávajúceho, resp. realitnú kanceláriu. Takýto pútač s plochou do troch metrov štvorcových by mohol byť bez povolenia a takto osadený aspoň na 3 mesiace.
Uvedenú požiadavku na zmenu návrhu zákona sme opreli o prieskumy Slovenskej realitnej akadémie a samotné stanoviská odborníkov z Národnej banky Slovenska, ale aj o zlé skúsenosti realitných kancelárií, ktoré hoc aj za malý plachtový banner umiestnený na plote predávanej nehnuteľnosti dostali takmer likvidačné pokuty (v mnohých prípadoch až do výšky 13.270 EUR).
tajomník Realitnej únie SR